چگونه داوران در بازیهای حساس بسکتبال عادلانه قضاوت نمایند.
بسکتبال
اخبار بسکتبال و NBA

   البته واضح است که هر کسی بیش از همه به خودش اهمیت بیشتری می دهد بدین معنی که در داوری بسکتبال شخصیت داوری برای خود داور بسیار مهمتر در سایر زحمتکشان بسکتبال اعم از مربی ، بازیکنان و حتی تماشاچیان می باشد . منظور من از بحث اینکه هیچ وقت داوری شخصیت خودش را بخاطر یک سوت اشتباه (البته به عمد) مورد مواخذه قرار نمی دهد ولی به این اعتقاد دارم و در چندین ساله تجربیات در بسکتبال ثابت کرده که داور اشتباه می کند. بحث اینکه داور باید اشتباه کند نیست . سعی داور در نداشتن حتی یک اشتباه در بازی است ولی از آنجاییکه انسان جایز الخطاست وسرعت و عمل و عکس العمل در بسکتبال همگام با بازیکنان و عدم جایگیری صحیح اشتباه بوجود می آید که داوران بایستی تمامی تلاش خود را در قضاوت  بازی بکار ببرند تا این اشتباهات بوجود نیاید یا به حداقل برسانند. برای اینکه داوران درمسابقات بسکتبال اشتباهات خود را برطرف و به حداقل برسانند موارد زیر را بايد در زمان قضاوت بکار ببرند . مطمئن هستم که اگر صد درصد بنتیجه نرسند به درصدی بالا باین مهم دست می یابند.

1-    آرامش داور:

داور برای اینکه مسلط به امر داوری و تمرکز خوبی را در بازی داشته باشد باید از آرامش روحی خوب برخوردار گردد. داور برای رسیدن به این آرامش باید قبل از بازی خوب استراحت کرده و تغذیه صحیحی را داشته باشد ومهمتر از همه چیز آمادگی قضاوت بازی بسکتبال را دارا باشد اگر داوری از شرایط روحی خوب برخوردار نشود و آمادگی قضاوت را نداشته باشد اشتباهات زیادی را مرتکب خواهد شد.

2-    آمادگی جسمانی داور

یکی از موارد مهم داوری بسکتبال  آمادگی جسمانی یا فیزیکی داور می باشد که فدراسیون جهانی بخاطر همین موضوع تست فیزیکی را که شرایط یک بازی را از داور تست می گیرد آماده وتهیه و در اختیار کلیه فدراسیون ها قرار داده تا هر زمانیکه کمیته برگزاری مسابقات نیاز بداند تست آمادگی از داوران را خصوصاً قبل از شروع تورنمنت یا ليگ بعمل آورد. لذا کلیه کمیته های داوران موظفند این تست را در رابطه با داوران خود انجام دهند. چون ثابت شده اگر داوری بموقع به محض وقوع حادثه نرسد حتما باشتباه در سوت خود خواهد دمید چون مسلط به نوع برخورد نخواهد بود خصوصاً در یک بازی نزدیک مهمترین زمان قضاوت لحظات آخر بازی است چنانچه داور خسته بوده و نتوانددر دقایق آخربازی در محل صحیح خود حاضر شودمسلما دارای خطاهائی نا بخشودنی خواهد بود چون در چنین بازی یک اشتباه غیر عمد داور نتیجه بازی را عوض می نماید. لذا داوران بایستی بیش از پیش در آمادگی جسمانی خود تلاش کند حتی اگر کمیته مورد نظر تستی را از آنها بعمل نیاورد. خودشان این تست ها را انجام دهند. برای دست یابی به DVD تست فیزیکی داوران عزیز می توانند از سایت WWW.IBA.COM استفاده نمایند.

3- همکاري تیمی

همانگونه که تیم بسکتبال در داخل زمین دارای 5 بازیکن که در اثر همکاری می توانند توپ را به ثمر برسانند داوری نیز بهمین شکل سه نفر بعنوان تیم داوران در داخل زمین بوده و همکاری این سه داور می تواند نیتجه مطلوبتری را حاصل نماید. یکی ازموارد مهم این همکاری تیمی تشکیل جلسه قبل از بازی که به اصطلاح premeeting که داوران بایستی قبل از شروع بازی این جلسه را تشکیل داده و در رابطه مسائل پیش آمده احتمالی در زمين با همدیگر مشورت نمایند و ضمناً تقسیم کار داشته باشند که برابر مکانیک داوری بایستی هر داور وظایف خود را در محلی که قرار دارد انجام دهد. تداخل در منطقه داور دیگر مشکلاتی را ببار می آوردالبته مدیریتی این جلسه بعده سرداور بازی است با چک لیستی که دراختیار دارد در مورد مواردي از قبل جمپبال، شروع مجدد بازی ، و.... با همدیگر صحبت کرده و وظایف را کاملاً روشن نمایند. که چه بسا این جلسه یک آمادگی روحی خاصی را برای قضاوت آن بازی در داوران بوجود می آورد.

3-    ورود به سالن مسابقه

برابر مقررات تعیین شده در مکانیک داوری داوران باید 20 دقیقه قبل از شروع بازی در زمین حاضر باشند ضمن آشنايي با داوران نیمکت و مربیان تیم برای نظارت عملکرد گرم کردن تیم ها روبروی میز منشی قرار گرفته و نظارت خود را بدرستی انجام دهند. همانگونه که در همکاری تیمی نیز اعلام شد داوران یک تیم بوده و با هم وارد زمین می شوند و با همدیگر زمین را ترک می کنند که این عمل نیز بایستی در رابطه با ورود و خروج داوران از زمین رعایت گردد. سه داور بازی 10 دقیقه قبل از شروع بازی باید مطمئن گردد که تیم ها 5 نفر ورودی خود را در جدول مشخص نموده و جدول را تأیید و امضاء نمودند. بعد از اعلام سه دقیقه بازی داوران جهت آماده شدن نهائی بطرف میز منشی حرکت کرده و آماده شروع بازی می شوند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 16 شهريور 1391برچسب:,
ارسال توسط علیرضا

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 127
بازدید کل : 14379
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



لينك باكس هوشمند مهر،افزایش بازدید،لینک باکس،افزایش امار،مهر باکس